Cum imi pot schimba certificatorul ISO 9001 si ISO 14001?
Una dintre cele mai importante decizii atunci cand incepe proiectul pentru implementarea si certificarea unui sistem de management , fie ca este de calitate ( standardul ISO 9001: 2015 ) sau de mediu ( standardul ISO 14001: 2015 ), este alegerea entitatii de certificare . Marca entitatii si certificatul acesteia vor fi responsabile pentru a arata clientilor imaginea si credibilitatea sistemului de management implementat. Valabilitatea certificatelor, ciclurile de audit si bugetele au o durata de trei ani, cu toate acestea, in orice moment, companiile pot schimba entitatea certificatoare. In articolul de astazi vom analiza cauzele care pot motiva o modificare a certificatorului ISO 9001 – ISO 14001 si implicatiile acestei schimbari.
Motive pentru schimbarea certificatorului ISO 9001 – ISO 14001
Relatia dintre un organism de certificare si clientul sau nu este in niciun caz eterna. La fel ca in toate relatiile de afaceri si umane, pot aparea anumiti factori care deterioreaza relatia si determina necesitatea de a lua in considerare incetarea acesteia , acesti factori pot fi urmatorii:
- Perceptia lipsei de servicii pentru clienti. Intarzieri la raspunsul la intrebari, termene eterne pentru sosirea de noi bugete etc.
- Aparitia problemelor legate de acreditarea certificatorului, fie datorita suspendarii sau lipsei unei anumite acreditari legate de noile proiecte care urmeaza sa fie intreprinse de catre compania clienta.
- Lipsa flexibilitatii in planificarea si atribuirea auditorilor pentru auditurile anuale.
- Evaluarea preturilor si presiunea competitiva. In ciuda faptului ca numarul de zile de audit ar trebui sa fie acelasi pentru toti certificatorii si ca pretul acestora este foarte redus, in anumite ocazii se pot obtine reduceri de 30% in pretul final al ciclului de audit.
- Diferite sfaturi sau prescriptii ale consultantilor externi. Desi supravegherea Global Accreditation (Entitatea de Acreditare) incearca sa evite relatia dintre companiile de certificare si consultanti, este evident ca fiecare consultant are mai multa simpatie pentru unele entitati decat pentru altele.
- Rotatia continua a auditorilor cu pierderea consecutiva de timp in audituri, trebuind sa explice aceleasi probleme in fiecare an.
- Etc.
Aspecte de luat in considerare pentru transfer certificat iso
Compania, confruntata cu nevoia de a-si regandi continuitatea cu organismul de certificare, ar trebui sa ia in considerare urmatoarele aspecte:
- Exista libertatea deplina de a schimba compania de certificare. Singurul factor care trebuie luat in considerare este acreditarea fiecarui certificator din sectorul de activitate care urmeaza sa fie auditat.
- Schimbarea autoritatii de certificare nu necesita nicio modificare in sistemul de management.
- Cel mai bun moment pentru a transfera certificatul catre o alta entitate va coincide cu executarea unuia dintre auditurile anuale de urmarire , avand in vedere ca ar trebui sa respectam termenele de preaviz si de planificare prezente in contract cu entitatea curenta. Odata ce auditul corespunzator a fost efectuat si trecut, noile certificate vor fi eliberate.
- Noile bugete care urmeaza sa fie studiate ar trebui sa aiba aceleasi date cu privire la domeniul de aplicare al certificarii, numarul de angajati , centrele de lucru si zilele de audit, daca nu, sa fie suspecte si sa necesite o justificare.
- Eliberarea unui nou certificat are termenele limita si, de obicei, sunt mai lungi decat se astepta, planifica modificarea in avans si nu se asteapta sa aiba un nou certificat intr-o saptamana. Experienta ne spune ca timpul mediu dintre auditul de certificare si sosirea noului certificat este mai mare de doua luni.
Daca informatiile au fost utile sau interesante, as aprecia daca le-ati putea partaja folosind butoanele sociale de sub articol. Pentru orice intrebari pe care doriti sa le faceti in legatura cu schimbarea certificatorului ISO 9001 si ISO 14001, aveti la dispozitie sectiunea de contact.