SA 8000 pentru Responsabilitatea sociala
Standardul SA 8000 (“Social Accountability 8000″) a fost fost dezvoltat pentru a promova responsabilitatea sociala in toate mediile de afaceri de pe mapamond.
Fara a fi un instrument coercitiv al consumatorilor pentru a constrange actiunile actorilor de pe piata, SA 8000 a fost dezvoltat in special pentru a dezvolta companiile responsabile din punct de vedere social, prin autoevaluare (si consultanta SA 8000) si diferentiere fata de alte organizatii care opereaza oferind conditii de munca precare.
Standardul SA 8000 creaza premisele proiectarii unui anumit nivel de exigenta fata de igiena si siguranta la locul de munca, fata de constrangerea copiilor la munca, munca fortata, libertatea de asociere, discriminare, cutume disciplinare, ore de lucru si compensarea acestora alaturi de managementul sistemului care gestioneaza toate aceste aspecte.
Standardul SA 8000 acopera toate drepturile de munca stipulate de conventiile Organizatiei Mondiale a Muncii (International Labor Organization) – (ILO) alaturi de alte prevederi printre care amintim Declaratia Universala a Drepturilor Omului si Conventia Natiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului.
Fiind publicat pentru prima oara in 1997 si revizuit in 2001, standardul SA 8000 a fost recunoscut ca fiind cel mai important instrument pentru a alinia drepurile clasei muncitoare si practicile de afaceri cu valorile generale ale societatii – o componenta vitala a reputatiei corporative din contemporaneitate.
SA 8000 este larg recunoscut de uniunile de comert, de agentiile guvernamentale si neguvernamentale ca fiind unul din cele mai importante documente reglementatoare in ceea ce priveste legislatia muncii.
Printre organizatiile care au recunsocut SA 8000 amintim urmatoarele: Departamentul de Stat al SUA, Comisia Europeana, autoritatile guvernamentale din Tuscany, Ministerul Textilelor din India, organizatiile Business for Social Responsibility si Amnesty International.
Cuprinsul SA 8000
Standardul SA 8000, alaturi de sistemul sau de verificare, contureaza un intrument credibil, exhaustiv si eficient in asigurarea conditiilor corespunzatoare la locul de munca deoarece asigura:
• Toate drepturile de munca recunoscute pe scara larga la nivel international
• Cerintele managementului de sistem la nivel organizational pentru inovatie si conformitate
• Verificarea independenta, la nivel de expert, a gradului de conformitate: certificarea SA 8000 a facilitatilor efectuata de catre organizatii de certificare acreditate de SAI. Acreditarea SAI asigura faptul ca auditorii detin procedurile si resursele necesare pentru a conduce activitati de audit in mod temeinic si obiectiv.
• Implicarea tuturor partilor interesate – in cadrul sistemului SA8000 participa toate sectoarele, incluzand aici muncitorii si organizatiile de comert, companiile, investitorii responsabili din punct de vedere social, organizatii guvernamentale si neguvernamentale. Participarea este ceruta de catre Comitetul de Decizie, in vederea desfasurarii unor activitati precum redactarea si revizuirea standardului, conferinte, instruire si definirea gradului de conformitate.
• Prelucrarea preocuparilor consumatorilor si investitorilor – programul de certificare SA 8000 si implicarea corporativa a SA 8000 ajuta consumatorii si investitorii sa identifice si sa sustina companiile care se implica in asigurarea derepturilor omului la locul de munca in conformitate cu cerintele standardului SA 8000.
ISO Standard certifica conform standardului SA 8000 atat societati comerciale cat si asociatii si fundatii din sectorul public.
Pentru a intelege mai bine standardul SA 8000, sa analizam principalele caracteristici si faze ale dezvoltarii sale:
Cu toate acestea, in 2010, standardul ISO 26000 a fost publicat ca ghid pentru responsabilitatea sociala . Mai mult, in anexa A la acest standard, mentioneaza SG21 ca exemplu de initiativa voluntara si instrument de responsabilitate sociala.
Ce este responsabilitatea sociala corporativa?
„[…] constituie un raspuns al organizatiilor la provocarile de transparenta, integritate si durabilitate, aceasta din urma inteleasa in triplul sau aspect: economic, de mediu si social .”
Prin urmare, este un angajament catre o conducere clara si ferma , in care este posibila combinarea obiectivelor de afaceri cu familia, grupurile etnice, culturile si mediul inconjurator.
De aceea principalele companii incorporeaza responsabilitatea sociala corporativa ca parte esentiala a strategiei lor de afaceri , pentru a obtine recunoasterea externa a calitatii lor de companie si fata de oamenii care lucreaza pentru aceasta.
Prin urmare, inseamna a inspira incredere in diferitele grupuri de interese si in diferitele piete posibile, aratand interes pentru mediul lor social .
Standardul pentru certificarea responsabilitatii sociale a intreprinderilor
Anterior, faptul ca standardul ISO 26000 nu este certificabil a fost deja mentionat, astfel incat standardul care este certificabil in termeni de CSR este descris mai jos .
SA 8000 Standard privind sistemele de management al responsabilitatii sociale
Este proprietatea SAI (Social Accountability International) si este un cod de conduita care, pentru elaborarea sa, a luat ca referinta tratatele OIM (Organizatia Internationala a Muncii), Conventia Organizatiei Natiunilor Unite privind drepturile copilului si Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Acest standard este cel mai raspandit , deci depaseste cu mult restul standardelor CSR in ceea ce priveste certificarile.
Modelul SA8000 se concentreaza mai specific asupra conditiilor de munca , in special in ceea ce priveste siguranta si igiena la locul de munca, drepturile sindicatelor, munca copiilor, orele si salariile.
Obiectivul sau principal este lupta impotriva „dumpingului social”, pentru a evita concurenta neloiala in detrimentul exploatarii si a conditiilor precare de munca ale angajatilor.
Avantajele implementarii responsabilitatii sociale corporative intr-o organizatie
In general, acestea sunt avantajele pe care le poate obtine o companie, care implementeaza si certifica un sistem de management CSR:
- Recunoasterea si imbunatatirea imaginii organizatiei.
- Aveti incredere atat intre manageri si parteneri, cat si la nivel social.
- Armonia sociala in cadrul companiei.
- Cresterea si imbunatatirea productivitatii .
- Competitivitate impotriva companiilor care nu sunt responsabile din punct de vedere etic si social.
Discutati cu un auditor astazi.
Spuneti-ne cu ce va putem ajuta si un membru al echipei va va contacta astazi.
Standardul SA 8000 este un standard recunoscut la nivel internațional, care este implementat in mod voluntar. A fost creat de „Social Accountability International” cu scopul de a proteja si promova conditiile de munca in legatura cu responsabilitatea sociala.
Acest standard este aplicabil oricarei companii.
IsoStandard– Servicii de certificare SA 8000
IsoStandard servicii de certificare iso
Ce motive au determinat alte 900 de companii sa ne aleaga?
Avantajele sistemelor implementate:
Pentru ca optimizeaza timpul in cadrul organizatiei .
Mai putin timp pentru a rezolva o actiune corectiva.
Mai putin timp pentru pregatirea intalnirilor de conducere.
Mai putin timp petrecut la colectarea si procesarea indicatorilor.
Viteza mai mare e adaptare la piata.
Avantajele sistemelor certificate:
Pentru ca reduce considerabil si cuantificabil costurile.
Mai putine schimburi de documentatie fizica intre zone.
Costuri indirecte mai mici derivate din gestionarea documentelor.
Investitia este profitabila inainte de primul an.
Imagine mai buna care rezulta intr-o cota de piata mai ridicata.
Avantajele colaborarii cu noi
Oferim cel mai bun pret din Romania pentru servicii de certificare iso similare cu cele oferite.
Serviciul de certificare are costuri minime raportatea la piata de certificare din Romania.
Implicarea dvs este minima, deci costuri 0.
Nu trebuie sa angajati personal suplimentar pentru gestionarea sistemului, il adaptam pe specificul organizational al dvs.
Garantam certificarea, deci nu platiti mai multe etape de audit.
Avantajele IsoStandard
Siguranta si Incredere: Dvs sunteti asigurati pe tot procesul de certificare ca ati ales partenerul potrivit pentru certificare:
Plata la sfarsit in momentul obtinerii certificatelor.
Implicare minima, noi transformam organizatia dvs spre a fi eligibila obtinerii certificarii.
Transparent, fara costuri ascunse. Toate costurile sunt prevazute contractual inainte de demararea proiectului.
Certificari acreditate international.